Lokalizacja
Obiekt zaproponowano przy ul. Spacerowej naprzeciw dworca kolejowego.
Obszar zaznaczono poniżej w części: "Zaznacz lokalizację projektu na mapie" trybem "punkty"
Opis projektu
Oława zajmuje szczególne miejsce w historii rozwoju przemysłowego XIX wieku.
To jedno z pierwszych miast z własnym dworcem oraz trasą kolejową. Otwarcie pierwszego odcinka na dzisiejszym terytorium Polski (na Dolnym Śląsku) miało miejsce 22 maja 1842 r. Tego dnia, o godzinie szóstej rano, na trasę z Wrocławia do Oławy wyruszył pociąg złożony z ośmiu wagonów, ciągnięty przez parowóz „Silesia”. W pierwszym przejeździe wzięły udział 102 osoby. Podróż trwała 42 minuty w kierunku Oławy i o minutę dłużej gdy wracała do Wrocławia. Pociąg "Silesia" zainaugurował funkcjonowanie Kolei Górnośląskiej na w/w odcinku. Uwzględniając szczególne miejsce w rozwoju kolejnictwa proponowany projekt obejmuje odtworzenie modelu stalowej ocynkowanej lokomotywy "Silesia" - szacowana skala lokomotywy 1:4 lub 1:5. Model będzie zamontowany na betonowym cokole o wym.: 1,2 m x 4 m x 1 m (szerokość x długość x wysokość). Na stronie betonowego cokołu od strony ulicy, będzie znajdować się tablica informacyjna o następującej treści:
"22 maja 1842 roku pociąg Silesia zainaugurował funkcjonowanie Kolei Górnośląskiej na odcinku Wrocław-Oława. Była to pierwsza linia kolejowa na ziemiach polskich".
Usytuowanie makiety przy ul. Spacerowej daje wartość:
1) edukacyjną - dzieci z oławskich szkół mogą odbywać wycieczki edukacyjne, by zobaczyć dworzec oraz w/w model i w ten sposób zapoznać się z historią naszego miasta,
2) turystyczną - przyjezdnym odwiedzającym nasze miasto daje to szansę do zapoznania się z jego historią, którego nieodłączną częścią jest kolej.
Termin realizacji
Do 1 roku / 12 m-cy
Opis Projektu pod kątem spełnienia warunków Ogólnodostępności w rozumieniu § 5 ust. 2 Uchwały
Projekt spełnia zasady ogólnodostępności.
Model będzie funkcjonować bez ograniczeń w tzw. formule "otwartej" (nieogrodzonej).
Obiekt nie wymaga formy odpłatnej w jego funkcjonowaniu.
Opis Projektu pod kątem spełnienia zasad uniwersalnego projektowania, o której mowa w § 5 ust. 3 Uchwały
Projekt spełnia zasady uniwersalnego projektowania.
Model nie wymaga szczególnej potrzeby adaptacji lub specjalistycznego projektowania jak i zmian w infrastrukturze, w której ma zostać zrealizowany.
Poszczególne elementy kosztów, wskazane przez wnioskodawcęLp. | Część składowa | Łączny koszt |
---|
1 | Betonowy cokół | 24 000 zł |
2 | Model lokomotywy Silesia | 58 000 zł |
3 | Tablica informacyjna z opisem znajdującym się w części "Krótki opis projektu wraz z uzasadnieniem" | 14 000 zł |
Łącznie: 96 000 zł |
Status projektu
Zweryfikowany negatywnie na etapie oceny merytorycznej
Uzasadnienie
- projekt niezgodny z przepisami prawa (jest zawarta umowa na wykonanie dokumentacji zagospodarowania terenu z przeznaczeniem na budowę parkingu)
- źle oszacowano koszty projektu
- źle oszacowano okres realizacji