Opis projektu
Zachowajmy historię & dziedzictwo miasta - makieta lokomotywy Silesia.
Nasze miasto zajmuje szczególne miejsce w historii rozwoju przemysłowego XIX wieku w Europie.
To jedno z pierwszych miast z własnym dworcem oraz trasą kolejową. Otwarcie pierwszego odcinka na dzisiejszym terytorium Polski miało miejsce 22 maja 1842 r. Tego dnia, o godzinie szóstej rano, na trasę z Wrocławia do Oławy wyruszył pociąg złożony z ośmiu wagonów, ciągnięty przez parowóz „Silesia” wyprodukowany w Sharp, Roberts & Co w Anglii. W pierwszym przejeździe wzięły udział 102 osoby. Podróż trwała 42 minuty w kierunku Oławy i o minutę dłużej gdy wracała do Wrocławia. Pociąg "Silesia" zainaugurował funkcjonowanie Kolei Górnośląskiej na w/w odcinku. Uwzględniając tą szczególną rolę i miejsce w rozwoju kolejnictwa proponowany projekt obejmuje odtworzenie modelu lokomotywy "Silesia" - szacowana skala lokomotywy 1:4 lub 1:5. Model będzie zamontowany na betonowym cokole o wym.: 1,2 m x 4 m x 1 m (szerokość x długość x wysokość). Na jednej stronie betonowego cokołu, będzie znajdować się tablica informacyjna o następującej treści:
"22 maja 1842 roku pociąg Silesia zainaugurował funkcjonowanie Kolei Górnośląskiej na odcinku Wrocław-Oława. Była to pierwsza linia kolejowa na ziemiach polskich".
Usytuowanie makiety w parku przy ul. Spacerowej daje naszemu miastu wartość:
1) edukacyjną - dzieci z oławskich szkół w ramach lekcji historii, godziny wychowawczej a nawet techniki mogłyby odbywać wycieczki, by zobaczyć dworzec oraz w/w model i w ten sposób zapoznać się z historią naszego miasta.
2) inspiracyjną - makieta lokomotywy będzie zachęcać młode pokolenie do zainteresowania się w szkołach naukami ścisłymi oraz techniką oraz do zgłębiania wiedzy z zakresu inżynierii, elektroniki czy mechaniki. Takie doświadczenia mogą wzbudzić ich zainteresowanie naukami technicznymi i otworzyć drzwi do przyszłej kariery w tej dziedzinie.
3) turystyczną - przyjezdnym odwiedzającym nasze strony daje to szansę na zapoznawanie się z historią naszego miasta, którego nieodłączną częścią jest kolej. Będzie to również doskonała okazja do promowania lokalnego dziedzictwa kolejowego i historii regionu.
4) ochronną - makietę lokomotywy można również traktować jako formę ochrony i upamiętnienia dziedzictwa kolejowego. Lokomotywy pełniły i wciąż pełnią (jako np. elektrowozy) ważną rolę w rozwoju transportu i gospodarki.
Koszt projektu: 265 000 PLN
Poszczególne elementy kosztów, wskazane przez wnioskodawcęLp. | Część składowa | Łączny koszt |
---|
1 | Przygotowanie gruntu, budowa betonowego cokołu, wykonanie projektu & rysunku technicznego lokomotywy Silesii, wytworzenie makiety Silesii, montaż makiety na cokole, wykonanie projektu tablicy informacyjnej oraz montaż na cokole. | 265 000 zł |
Status projektu
Zweryfikowany negatywnie na etapie oceny merytorycznej
Uzasadnienie
- projekt niedokończony,
- nieodpowiednia lokalizacja oraz forma projektu,
- projekt nie uwzględnia wykonania projektu budowlanego oraz jego kosztu,
- nie sprecyzowano materiału wykonania,
- wymagana akceptacja Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków